Nyt en tarkoita Silviaa, vaikka hän onkin juuri tällä hetkellä Suomessa. Kyse on kuitenkin ruotsalaisesta kuningattaresta. Talven ensimmäinen pyöräilyretki Naantalin Luonnonmaan luontopolulle viikko sitten aiheutti nimittäin ratkaisevan kehitysaskeleen pyöräilykulttuuriini. Sattumalta olin juuri edellispäivänä tehnyt ”jalat ja keskivartalon”-tehojumpan kotikuntosalilla ja 7-vaihteisella Tunturi Aurorallani parinkymmenen kilsan matkan teko yrittäen samalla pysyä 10-vaihteisen Terässiipi-kulkijan vauhdissa oli uskomattoman hyytelöivä kokemus.

No, perille pääsin ja takaisin, mutta pyöräkaupat tuli tehtyä parin päivän kuluttua 24-vaihteisesta Crescent STC 900:sta 28″ käytettynä ( 5 v). Siinä etupyörässä on jousitus ja samoin istuin joustaa mukavasti ja siinä on irrallinen geelipäällinen. Nyt on mahdollisuus kokeilla ja testata uutta kulkijaa ja katsotaan josko pärjään sen kanssa todennäköisesti yhä pitemmiksi venyvillä pyöräilyretkilläni kevään ja kesän aikana.

Kuningatar

Ei se näöltään ja iältään voi mikään prinsessapyöräkään olla, on jo käytössä kokeiltu ja testattu. Toivon mukaan minä sen vielä hyväksi havaitsen. Ensimmäinen testaus meni vaihteiden käyttöä opetellessa. Mutta hyvin ylämäkiin löytyi kevyttä vaihdetta ja alamäessä sai jo vauhtia reippaasti ja Terässiipikin välillä jätettyä. Toisella testauskerralla löytyi jo itsestäkin tehoja enemmän ja vaihteiden kanssa pelaaminen oli nopeampaa.

Pyöräliikkeissä kierrellessäni tulikin hyvää opastusta uusista pyörätyypeistä: hybridit ovat pelkistettyjä pyöriä, joihin saa lisättyä tarakkaa, ketjusuojaa, lamppua jne. Hybridistä ilman ”turhia” varusteita saa aikaan kevyen, nopean pyörän. Trekking-pyörä on varusteltu hybridi. Voit myös itse varustella hybridisi ostamalla haluamasi varusteet tai antaa liikkeessä lisätä niitä.

Pistosuojatut renkaat ovat nyt myös lähes perusvarustelua. Omassani sellainen rengas on takana. Lisäksi Cressussani on levyjarrut, joten paloja ei tarvitse vaihtaa. Uusimmista pyöristä löytyy nestejarrut. Vesipulloteline on hankittava ja sellaisen saanee muutamalla eurolla, kiinnitysruuvit ovat valmiina rungossa. Oma Cressuni on trekking-pyörä eli varusteltu tarakalla, etu- ja takavaloilla sekä etujousella mutta siitä puuttuu ketjusuoja, joten vaihtoehtona on käyttää kapealahkeista housua tai laittaa pyykkipojalla lepattavat lahkeet kiinni, kuten entisellä uskonnonopettajallani, kunnan kirkkoherralla oli tapana. No ei kai sentään :).

Tällä hetkellä kuumaperuna tuntui kauppiailla olevan dollarin vahvuus, joka asettaa paineita polkupyörien hinnannousuun. Suomessa polkupyöriä ei enää valmisteta, ainoastaan niitä voidaan koota muualla tehdyistä osista. Tunturi, Crescent, Nishiki, Felt, Helkama, Bianchi ja Trek; siinä tunnetuimpia polkupyörämerkkejä.

   

   

 

Kuningattareni väritys miellytti heti silmääni. Soramaanteiden ja peltomultien ruskeat sävyt sopivat tällaiselle maa- ja metsätyyppiselle polkijalle. Rungonkorkeus on ainoa asia tällä hetkellä, joka mietityttää, sillä olen itse reilusti yli 170cm ja rungon mitta pyörässä on 510 mm. Jos uutta olisin lähtenyt ostamaan olisin ostanut 550 mm:sen. Ensimmäisen koeajon jälkeen istuinta tarvitsi korottaa hieman.

Etutankoa saa säädettyä kallistamalla eteen tai taaksepäin. ”Kauhukahvat” toimivat ihan hyvin leppoisilla alamäillä ja niiden avulla saa  rentoutuneemman asennon. Muuten pystympi ajoasento tuntui hyvältä, tosin Terässiivenkin käyrät sarvet toimivat mielestäni hyvin.

Voi olla, että jonain päivänä löydän itseni taas pyöräkaupasta. Tällä kuningattarella on kuitenkin hyvä lähteä alkuun. Ja kahta en vaihtaisi näiden testausten jälkeen: etuhaarukan jousitusta ja geeli-istuinpäällistä.

Kaikessa liikunnassa ja vakavammassa harrastuksessa tulee vastaan varustekysymykset. Kunnon varusteet ovat tärkeät ja antavat paljon enemmän irti lajista. Kehnoilla ja toimimattomilla varusteilla ei ole ilo liikkua tai harrastaa. Ongelma tulee korkeintaan siinä vaiheessa, kun huomaa omistavansa niin monenlaista varustetta monenlaiseen harrastukseen, että osa jää käyttämättä tai rahaa alkaa kulumaan liikaa. Siksi olenkin tyytyväinen löydettyäni tuon käytetyn pyöräyksilön. Eiku ajoa vaan!

Täältä sain erinomaisen opastuksen nykypyörävalikoimaan Forsport, Naantali

Täältä löytyi kuningatar Raispo, Turku

Muita polkupyöräliikkeitä Turussa: Nummen Pyörä, Bikeshop, Pyöräpalvelu Berggren.

Käytettyjä ja kunnostettuja pyöriä: Recykkeli, Turun Ekotori. Löytyy 0-1-3-7-vaihteisia.

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s