Maaliskuu – maata näkyvissä ja merellä ei juuri jäätäkään. Pientä riitettä nähtävissä lähinnä vain aamuisin yöpakkasten jälkeen. Aloitin purjehduskauden hehkutuksen joitakin viikkoja sitten. Nyt vielä kertoilen, mitä purjehtiminen on myös realiteeteiltaan.

Aurajoella
Aurajoella kesällä 2014

Pienessä paatissa pärjäilyä, pienissä tiloissa, vähillä mukavuuksilla
la, saman jengin, saman kapteenin kanssa. Luonnonarmoilla, luonnon ehdoilla, omin taidoin, omin neuvoin, omin päätöksin ja ratkaisuin on selvittävä. Oppia ja kokemusta tarvitaan.

Purjehtijan kuin myös moottoriveneilijän perusopintoihin kuuluu saaristolaivuritutkinto, jonka jälkeen voi suorittaa vielä rannikkolaivuritutkinnon ja avomerilaivurin tutkinnon. Myös käytännön veneily- ja purjehduskursseja on mahdollisuus suorittaa. Nämä ja mahdollisuus opetella taitoja kokeneen purjehtijan kanssa auttavat maallikkoakin vaativien taitojen opettelussa.

Mukavuudet tai onko niitä

Veneen mukavuustasot vaihtelevat venetyypin ja koon mukaan. Purjeveneessä yleisimmin on vesivessa, jota huuhdellaan merivedellä. Jäte ja huuhteluvesi menee septitankkiin eli jätesäiliöön. Sieltä se tyhjennetään septitankkien tyhjennysasemilla moottoroiduilla imupumpuilla tai käsitoimisilla pumpuilla. Näitä tyhjennysasemia on yleensä joka vierassatamassa, ja onneksi Suomessa vielä aika tiheästi ja yleensä maksuttomia. Tästä saa kiittää Pidä saaristo siistinä ry:n toimintaa. Ruotsissa, viime kesän kokemuksen perusteella, oli vaikea löytää septitankkien tyhjennysasemia, tai ne eivät ainakaan olleet ilmaisia.

WC
WC
Noudata tätä itsesi parhaaksi
Noudata tätä itsesi parhaaksi

Vessanpyttyyn ei saa laittaa muuta jätettä kuin kertaalleen syötyä, eli ei paperia, ei ruoantähteitä, tai saat putkistot tukkoon ja tyhjennys ei toimikaan. Eli ollaan kuin Etelä-Euroopan lomakohteissa, paperit on kerättävä roska-astiaan. Tässä toimii hyvin ns. koirankakkapussit (mustat), jotka voi sitten kerätä isompaan pussiin ja jättää vierasvenesatamissa jätesäiliöihin. Veneessä tarvitaan siis jätelajittelutila, jonne voit laittaa kaatopaikkaroskat, kierrätyslasit, -metallit jne.

Röölän satama maaliskuussa. Septitankin tyhjennyspumppu vasemmalla.
Röölän satama maaliskuussa. Septitankin tyhjennyspumppu vasemmalla.

Vesihuolto

Käyttövesi tankataan satamissa veneen omaan vesisäiliöön. Lisäksi voi olla varakanisteri tai juomavesikanisteri. Vesi on yleensä Suomessa myös maksutonta tankattavaa vierasvenesatamissa. Vesi tulee vessassa ja keittiössä hanasta ja menee pesualtaasta viemärin kautta mereen. Tässä kannattaa muistaa, ettei viemärin kautta pääse mereen mitään, mitä sinne ei halua joutuvan. Ekologiset pesuaineet olisivat hyvä valinta veneessä. Lämmin vesi onkin toinen juttu, sitä ei kaikista veneistä löydy muuta kuin liedellä kattilassa lämmittämällä. Olisikohan duunauksen paikka…

Peseytyminen

Suihku? Niin, sellaisia on isommissa ja uudemmissa purjeveneissä sekä moottoriveneissä ja löytyy oikein suihkukoppejakin. Itse voi sitten duunailla suihkun vaikka suihkupussista ulkokannelle ja ottaa siinä suihkun. Intimiteettisuojaa ei juuri ole, joten suihkuttelu kannella satamapaikoissa ei ihan heti tule mieleen. Satamissa onkin yleensä sauna- ja suihkumahdollisuudet, jotka yleensä myös sisältyvät satamapaikkamaksuun.

Ankkurissa Ruotsin puolella, kuvassa ruotsalaisvene
Ankkurissa Ruotsin puolella, kuvassa ruotsalaisvene

Usein purjeveneellä rantaudutaan tai ankkuroidaan luonnonsatamaan, jossa on pärjättävä omilla mukavuuksilla. Silloin suihkupussi käy mainiosti ja sen alla voi suihkutella uintireissun jälkeen kannella tai sitloorassa (purjeveneen takaosan istuma/ohjaustila, jossa on istuinpenkit), uimapuvussa tai ilman.

Veneeseemme duunattiin viime kesänä sähkökäyttöinen suihku, jonka suulake tulee sitlooraan ja siitä vetämällä letkua ulos tarpeeksi voi sitloorassa suihkutella. Suihkun täytettävä vesipussi on veneen takaosassa olevassa varastotilassa ja vedentäyttöaukko sitlooran reunalla. Tästä kertoilen tarkemmin myöhemmin.

Ruoanvalmistus

Ruoanvalmistus tapahtuu salongissa (keittiö/olohuone/ruokailutila). Yleensä keittiössä on varusteena kaasuhella/uuni, kaasu/sähköjääkaappi, teräsallas/altaat ja työpöytä, kaapistot, joskus mikroaaltouunikin. Kaikki tavarat on pidettävä kaapeissa tai reunallisilla hyllyillä purjehduksen ajan, samoin jääkaappi on lukittu, etteivät tavarat ja ruokatarvikkeet veneen kallistuessa lentele veneen sisätiloissa.

Jääkaappi, sähkökäyttöinen

 

Liesi-uuni, kaasu
Liesi-uuni, kaasu

Liesi-uuni on rakennettu niin, että se keinuu mutterin varassa vapaasti kulloisenkin kallistuksen mukaan vaaterissa, jolloin ruoanvalmistus purjehduksenkin aikana onnistuu. Lisäksi mukaan mahtuu pöytäkaasugrilli, jolla voi grillata sitlooraan asennettavan pöydän päällä ja retkimallinen kannettava hiiligrilli ulkona grillaukseen.

Juhannusruokaa

Kaikki toiminta kallistelujen aikana on haastavaa, ja erinäisiä vahinkoja sattuu joka reissulla. Kahvinporojen lentelyt, nesteiden kaatumiset, tavaroiden siirtymiset paikasta toiseen ovat tavallisia. Kunhan pyrkii olemaan kolhimatta itseään, niin materiaalivahingot  voi aina korvata jotenkin. Joskus kuitenkin ahtaissa tiloissa voi saada turpiinsa vieruskaverilta, ellei osaa varoa heiluvia kyynärpäitä.

Sähkö

Veneessä on akkujärjestelmä, joka ladataan sähköllä telakalla ja satamissa. Muuten ei toimi käynnistys, valot, VHF-laitteet, tutka, jääkaappi, mikro, lämmin vesi, tv, radio, ladattavat puhelimet, tietokoneet jne. mitä elektroniikkaa nyt veneessä nykyaikana tarvitsee. Akut latautuvat myös moottoriajon aikana ja joskus pidemmillä reissuilla myös purjeveneellä on siksi käytettävä moottoria, vaikka muuten pääsisi tuulen avulla. Satamissa moottoria voi käytättää päällä akkujen vaatimien virtojen vuoksi.

Akut
Akut

Nukkuminen

Veneissä on yleensä pari, kolme makuutilaa koosta riippuen. Purjeveneessä yleisimmin taka- ja etupunkat sekä salongissa vielä sohvat, joten isompikin sakki mahtuu nukkumaan. Pitkillä henkilöillä voi olla näissä tiloissa hieman ongelmaa. Yöksi pyritään löytämään mahdollisimman suojainen  satamapaikka joko vierasvenesatamista tai luonnonsatamista.

Tähän paikanhakuun paneudutaan jo aamulla päivän reittiä suunnitellessa. Katsotaan ja kuunnellaan säätiedotukset ja tuulen voimakkuudet ja suunnat. Ei ole mukava herätä yöllä ja huomata, että nukkuminen on mahdotonta tai jopa vaarallista kovan merenkäynnin takia. Suojainen satamapaikka on turvallisuudenkin takia tärkeää. Hyvät luonnonsatamapaikat ovatkin monta kertaa kullanarvoisia. Näitä paikkatietoja tarvitaan kulloinkin eri suunnasta puhaltavien tuulien vuoksi. Uusia luonnonsatamapaikkoja löytää lisää  itse havainnoimalla.

Ruotsissa luonnonsatamassa
Ruotsissa luonnonsatamassa

Realismia riittää veneilyssä, se on mukavuuksiltaan verrattavissa lähes patikkavaellukseen. Pyykkihuolto pitkillä reissuilla onnistuu satamien pyykkihuoltotiloissa, samoin saunominen ja kunnollinen suihkussa käynti. Väliajat on pärjättävä veneen mukavuuksilla. Vaatii siis sopeutumista ankeisiin olosuhteisiin ja sitkeyttä sekä sietokykyä pienissä tiloissa.

Källskärissä
Källskärissä

Toinen juttu olisi kirjoittaa miehistön henkisestä hyvinvoinnista. Ankeat olosuhteet ja merellä nopeasti muuttuvat ja vastaantulevat tilanteet aiheuttavat monenlaisia yhteentörmäysmahdollisuuksia miehistössä. Kapteenin määräysten noudattaminen kulloisessakin tilanteessa vaatii henkistä kanttia, jos ei ole aina tottunut olemaan käskytettävänä.  Kärsivällisyyttä ja sopeutumista vaaditaan. Vuosien ja vuosikymmenien aikana oppii kyllä tietyt yhteiset tavat ja yhteistyön, joka sujuu lähes automaattisesti. Parhaimmillaan purjehtiminenkin on parisuhteessa yhdistävä – ei erottava tekijä.

Kaikesta epämukavuudesta huolimatta, kutkuttavaa kesän odotusta itse kullekin purjehtimista tai muuta mukavaa suunnitellen!

Purjeveneen kevätkunnostukset ovat alkaneet. Niissä käytettävistä aineista, tarvikkeista ja tehtävistä töistä alkaa uusi jatkokertomus myöhemmin.

Utö
Utö

 

 

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s