Kevätpurjehduksen valmistelua

Veneilyä harrastavat tietävätkin, että ennen kuin pääsee vesille keväällä on yhtä ja toista laitettavaa veneessä: purjeveneessä kuin moottoriveneessäkin. Tarkoitan muutakin kuin tavaroiden viemistä ja vesille laskua. Isojen veneiden pohjanhoito (vedenalainen pinta) sekä muiden ulkopintojen hionta, maalaus, kunnostus ja tarkistus kuuluvat joka keväisiin töihin. Ei siis tietenkään kaikkia noita tarvitse joka kevät tehdä, mutta ainakin tarkastaa. Ja jos viet veneesi joka kastelun jälkeen trailerilla kuivalle maalle, pääset helpommalla näistä pohjan kunnostustöistä. Silloin usein riittää kastelukertojen välillä pesu. Purjevenettä saati isompia moottoriveneitä en ole nähnyt rahdattavan maalle ja takaisin kuin syksyisin ja keväisin :).

Vauhtiraidan maalausta
Vauhtiraidan maalausta

Veneemme pintamaalia laitettiin jo maaliskuussa sen muutamina lämpiminä päivinä. Maali edellyttää vähintään +10°C lämpötilan, joka juuri ja juuri täyttyi ”etukevään” aikaan. Maalausta edelsi tietenkin pesu ja hionta. Maalausvuorossa olivat punaiset kylkien vauhtiraidat.  Hionta tapahtui hiomalaitteella ja hiomapaperilla. Vauhtiraitojen reuna-alueet suojattiin aiemmin jo hyväksi huoneremontissa koetulla oranssisella leveällä rajausteipillä. Maalaus tehtiin siveltimellä. Nimen uudelleen maalaus jäi vielä tarveharkintaan ja sopivien sapluunojen suunnitteluun.

Tämä oli minun homma

 

Köli puoliksi maalattuna
Köli puoliksi maalattuna
Koko köli myrkkymaalattuna
Koko köli myrkkymaalattuna
Maalit ja tarvikkeet
Maalit ja tarvikkeet

Veneemme vedenalainen pinta työstettiin pesemällä ja märkähionnalla (vettä, märkähiontapaperia käyttäen) ja näiden jälkeen maalaus myrkkymaalilla. Myrkkymaalaus tehdään vedestä tarttuvan levän kiinnittymisen välttämiseksi veneen pintaan. Tämä maali on tosiaan myrkkyä, joten sen käsittelyssä on hyvä olla kunnollinen hengityssuojain ja suojakäsineet, muuten voi saada päänsä aika kipeäksi eikä myrkyn käsittely muutenkaan kuulosta kovin mukavalta saati ilman suojauksia.

Naapuriveneen pohjatyöt käynnissä

 

Toisen naapurin veneen pohjatyö

Jos vedenalainen pohja kaipaa perusteellista kunnostusta tai pohjustusta se tehdään poistamalla kuluneet kunnostusaineet ja maalit pois kokonaan joko sooda- tai lasipuhallushionnalla tai käsihionnalla. Sen jälkeen käytetään mm. kaksikomponenttipohjamaalausta. Näiden aineiden levitykseen on yleensä ainekohtaiset ohjeistukset ja neuvot, kysykää asiantuntijoilta tai aineita myyviltä.

No, kun pohjatyöt ja maalaukset  on tehty, voi löytyä pinnan päällä kelluvista osistakin jotain työstettävää, kuten puuosien öljyämistä, erilaisten osien kunnon tarkistamista ja tarvittaessa vaihtamista. Yksi kannattava työ on vahaus, sillä joka poikahan haluaa lemmikkinsä kiiltävän kauniina ja on vahauksella myös käytännöllistäkin merkitystä. Pintaan ei tartu lika veneen lilluessa mm. satamissa likaisemmissa vesissä ja varsinkin joutuessaan leväkasvuston sekaan, jolloin vaaleat veneen kyljet kellastuvat rumasti.

Juuri tuo vedenpintaraja on vaikea ja siihen voikin vetaista vahan kahteen kertaan, jotta lika ei tartu niin helposti paskaraidaksi kylkiin. Kiillotuslaitteella ja kunnon vahalla tämä työ onnistuu joutuisasti. Autojensa innokkaat vahailijat tietävät kyllä, että vahan laadussa ei kannata tinkiä. Laadukkaampi vaha on helpompaa työstää ja antaa kauniimman ja kestävämmän pinnaa. Meidän veneeseen käytettiin Hempelin vahaa.

masto kärryn päällä odottamassa nosturiautoa ja veneen vesillelaskua
Masto kärryn päällä odottamassa nosturiautoa ja veneen vesillelaskua

Sitten seuraakin yleensä veneen veteen lasku. Purjeveneeseen keväällä täytyy nostaa masto paikoilleen vesillelaskun jälkeen (jos se on irrotettu talvisäilytyksen ajaksi), laittaa levangit kiinni ja kiinnittää maston vaijerit. Moottorin käynnin kokeilut, kaikki köydet, veivit, autopilotti, Vhf-laite, tutka, aurinkokenno ja muu elektroninen laitteisto  sekä purjeiden kiinnittäminen on tehtävä ja testattava ennen kuin pääsee kunnolla purjehtimaan.

Tämän jälkeen pääseekin vasta varsinaiseen kesäpesän laittoon, ainakin naisten mielestä. Sehän on sitä mukavinta hommaa. Viedä tavaroita, astioita, liinavaatteita, ruokatarvikkeita, vaikka uudet verhot, matot ja mitä nyt muuta mukavuutta veneeseen haluaakin. Tänä vuonna kätevä emäntä surrasi talvikuukausina uudet istuinpäälliset salonkiin ja ne näyttävät nyt makeilta. Duunauksen sujumisesta voit lukea blogini jutusta: ”Purjehduskauden avajaiset- salongin istuimien verhoilu

Näistä olen kyllä ylpeä – meikäläisen ompelutaidoilla…
Purjeita, astioita, hiiligrilli, kaasua ym. ym
Purjeita, astioita, hiiligrilli, kaasua ym. ym

Kaikenlaista tavaraa tarvitaan veneessä veneilykauden aikana, unohtamatta veneen turvallisuusvarusteita. Kaiken kaikkiaan aikaa meni ensimmäisistä maalauksista n. kuukausi, ennen kuin vene oli siinä kunnossa, että pääsimme ensimmäiselle varsinaiselle kevätpurjehdukselle. Kippari kävi yksinään lyhyen koepurjehduksen ensin ja tarkisti, että kaikki toimii. Iltaisin ja viikonloppuisin tehtiin noita muita töitä ja vesillelaskupäivästä meni viisi päivää, että purjeet ja muut venelaitteet ja osat olivat paikoillaan ja tarkistettu toimivuus. Myöhemmin keväällä tulee vielä veneen vuosikatsastus.

Emännän valtakuntaan tarpeellisia tavaroita, mieluummin muovisia.
Emännän valtakuntaan tarpeellisia tavaroita, mieluummin muovisia.

Mukavia kevätpöhinöitä itse kullekkin omiin harrastuksiinne! Ihana, kun kelit ovat näin lämmenneet.

Tässä mennään telakkarannasta laituripaikalle
Tässä mennään telakkarannasta laituripaikalle

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s