Purjehduskauden ensimmäisen kevätpurjehduksen jälkeen on nauticalmaileja kertynyt purjeveneen GPS-bloggeriin mukavasti. Kaksi purjehdusviikonloppua ovat olleet kokemuksellisia ja opettavaisia sekä nautittavia.

Merimaskun satama

Huhtikuun viimeisen viikonvaihteen aikana tutustuimme Turun ulkoilusaareen Maisaareen. Paikka oli viehättävä ja siitä voit lukea enempi Turun Sanomien blogistani. Toinen yöpyminen ko. viikonloppuna oli Iniön takana tuuliolosuhteiden mukaan valitussa luonnonsatamassa eräässä saaressa. Sää oli silloin tihkusateinen ja koko yön kostea.

Kahdessa näreessä kiinni
Kahdessa näreessä purjevene pysyi hyvin kiinni

Aamulla jouduimme lähtemään kotia kohti aikamoisessa rokkasumussa. Emme olisi selvinneet kotisatamaan ilman tekniikkaa. Oli aika jännittävää purjehtia ja loppumatkasta ajaa moottorilla sumussa, jossa näkyvyys oli ehkä sata metriä. Reitti katsottiin täysin GPS-bloggerin viivasta. Helppoa on purjehtiminen…

Sumu
Sumu, joka paheni vielä tästä lähtiessä otetusta kuvasta

Huikein kohta tapahtui, kun kuulimme jo pitkän aikaa tasaista ison veneen/laivan jumputusta, mutta sitä oli vaikea paikallistaa. Lopulta juuri, kun olin keulassa tähystämässä alkoi jumputus kuulumaan läheltä veneen vasemmalta puolelta edestä. En kerta kaikkiaan kyennyt olemaan enää keulavahtina. Lopulta alkoi hahmo erottua edessäpäin; isohko kalastusalus ohitti meidät, onneksi sopivan etäisyyden päästä. Samaan aikaan takavasemmalta oli saapunut toinen purjevene moottoriajolla ja lähti ohittamaan meitä. Kipparini tutki, miksi Ais-hälytystä ei ollut tullut kalastusaluksesta ja minä ohjasin venettä.

DSC_0587 – Kopio (800x529)

Annoin oikealle kääntyen tietä purjeveneelle ja se lähti meidän edestä ohittamaan. Yht’äkkiä huomaan vedessä etuvasemmalla oranssin poijun ja komennan kipparin ”heittämään hemmettiin sen aissin tutkailemisen ja tulemaan katsomaan, mikä edessämme on”. Poiju osoittautui troolin takamerkiksi ja saimme sen juuri ja juuri kierrettyä takaapäin. No, huh. En osaa sanoa olisimmeko joutuneet kiinni troolin vetoköysiin, mutta en suosittele tällä kokemuksella sumussa veneilyä…!

Loppumatka ei ollut yhtään parempi. Velkuanmaan lossin reitti oli matkallamme ja jouduimme sen ylittämään. Näimme oikealla odottavat autot rannassa, joten oletus oli, että lossi tulee kohta vasemmalta. Autot katosivat hetkessä sumuun ja moottoriajolla mennessämme emme kuulleet lossin ääntä. Se alkoi kuitenkin erottua pikkuhiljaa ja onneksi olimme sen verran edellä, että saimme rauhassa ylittää lossin reitin.

Sumu alkoi hellittää vasta ihan lähellä mannerta. Matkaa ei olisi voinut tehdä ilman Gps-bloggeria ja VHF-laitetta. Saimme Ais-hälytyksetkin toimimaan loppumatkasta. Mutta onneksi muita kaheleita ei juuri ollut liikenteessä sumun vuoksi ja pääsimme kotirantaan helpottuneina.

Vappu-viikonloppuna

…oli monenlaista keliä merelläkin. Aattona tuuli kohtalaisesti, mutta matkaa emme tehneet kovin pitkään ja saavuimme ankkurointipaikalle vielä valoisaan aikaan. Sain otettua hienoja auringonlaskukuvia ankkurissa ollessamme.

Vappupäivä olikin sitten ihanteellinen purjehduskeliltään. Reivasimme ison purjeen ensimmäiseen reiviin ja lähdimme hyvällä itätuulella kohti Kihtiä ja päämääränämme Katanpää. Matkalla ohitimme Bavaria-purjeveneen, jolla oli pelkkä Genua ja perässä kumivene. Vene jatkoi pohjoisen Jurmon suuntaan.

Välillä ryypätään....teetä
Välillä ryypätään….teetä

Nautimme Kihdin purjehtimisesta mukavassa sivumyötäisessä ja matkaa teimme n. 4h Katanpäähän. Siellä olin ensimmäistä kertaa ja todella mukavalta vaikuttava paikka linnoituksineen, hyvine palveluineen ja maisemineen.

Katanpään vanha vesitorni

Siellä jossain on Isokarin majakka
Menswear
…and mens too.
Katanpään terassia

Sauna oli hyvä ja mukavasti lämmitti rapsakat löylyt. Meressä tuli pulahdettua kolme kertaa. Aaah…mahtavaa!

Katanpäästä voit lukea lisää Turun sanomien blogilinkistäni.

Seuraavana päivänä matka jatkui Iniön aukon eteläreunamalle erääseen mystiseen saareen…Tuuli oli heikohkoa ja välillä tyyntyi niin, että purjeilla meno oli vain alle 2 nauticalmailia (solmua)/h. Loppumatkasta otimme sitten moottoriajolle ja rantauduimme saaren laituriin ankkurikiinnityksen turvin.

Ja loppu onkin lintujen sekä lintujen ja saaresta löytyneiden löytöjen valokuvausta.

Harmaalokki
Meriharakat
Tiirat
Meriharakka ja taustalla haahkoja

Lintukuvaaja
Antaumuksellista lintukuvausta

Ei ihan suojaväri

Melkein täysikuu

Rentoutuminen ja muiden haasteiden unohtaminen harrastuksen parissa on varmasti yksi syy siihen, miksi harrastamme erilaisia asioita. Minulle purjehtiminen on tuonut uutta opeteltavaa ja olen jo tyytyväinen osaamisen tasooni verrattuna aikaisempaan, kehitystä on siis tapahtunut. Samoin valokuvaus on tuonut uutta haastetta ja välillä onnistumisen tunteitakin. Tähän blogiin kuvia on otettu kolmella kameralla: Nikon D5300, DX VR Af-S Nikkor 18-55mm 1:3,5-5,6 GII, Olympus SP-72oUZ, 14 megapixel, 26 Zoom, Ed 4,66-121,2mm F3,2-5,6 (Olympuksella otin mystisen saaren kuvat linnuista ja löydöistä) sekä Samsung  Galaxy S6. Harjoittelua vaativaa tuo valokuvaus. Vielä teleskooppiobjektiivin hankintaa harkitsen Nikoniin, niin lintukuvauksetkin olisivat mielekkäämpiä.

Merellä on mahtavaa, rentouttavaa, nautittavaa vaikka oleiletkin alkeellisilla mukavuuksilla varustetussa merimökissä. Viikonloppureissut voivat kuitenkin olla haastavia, kun lähdet melkein suoraan työmaalta veneelle. Järjestelyjä on tehtävä ajoissa, että kaikki tulee mukaan. Merellä voidaan kaiken lisäksi  joutua ääriolosuhteisiin ja silloin tapahtuu mielessäkin myllerryksiä. Niitäkin tarvitaan, jotta patoumat saadaan purettua, näin kävi minulle, onneksi heti matkan alussa.  Jos olet kiireestä sekaisin lähtiessäsi merelle, joudut rauhoittumaan, sekin on koettu…nyt. Lopussa kaikki hyvin, taas!