Kesäloman purjehdusreissun yksi välietappi oli Sandhamn Ruotsissa. Tulimme Sandhamniin hyvissä ajoin aamupäivällä. Olimme viettäneet kaksi edellistä yötä Ahvenanmeren ylityksen jälkeen luonnonsatamissa. Sandhamnissa tyhjensimme ensin septitankkimme ja tankkasimme dieseliä ja lähdimme sitten etsimään laituripaikkaa.

Paikalla oli runsaasti veneitä, suurista moottoriveneistä purjealuksiin. Kohta huomasimme,  että meidän pitäisi jonottaa aika kauan laituripaikkaa. Itse sitä ei saanut valita. Joten suuntasimme läheiseen Lökholmenin saareen ja sen vierasvenesatamaan. Siellä oli hyvin tilaa vielä ja pikkasen näytti rauhallisemmalta kuin Sandhamnin pääsatama. Molemmat vierassatamat ovat KSSS:n (Kungl Svenska Segel Sällskapet)ylläpitämiä, Sandhamnissa on 200 vierasvenepaikkaa ja Lökholmenissa 150.

Suosittelen tätä Lökholmenin satamaa Sandhamnin kävijöille, mikäli pitää rauhallisemmista satamista. Lökholmenin satamasta löytyy normisatamapalvelut: vesi, sähkö, wc ja suihku.  Kerran tunnissa pääsee taksiveneellä ilmaiseksi Sandhamniin saareen ja takaisin. Eli pientä vaivannäköä, mutta huomattavasti rauhallisempi yöpyä, ja Sandhamnin palvelut lähellä.

Taksiveneen kyydissä

Sinne mekin lähdimme katsomaan sataman vilinää ja käymään kaupassa. Sattui olemaan vilkas viikonvaihde ja muskelivenetapahtuma alkamassa. Sandhamnissa on ravintoloita, kahviloita, hotelli, ruokakauppa, leipomo, museo, pieniä vaateputiikkeja.

Merten voimien vastustaja

Ehdottomasti kannattaa etsiä leipomo vanhan kaupungin puolelta ja poiketa jossain mukavassa kahvilassa vilkkaan sataman rauhallisemmalla puolella.  Vanha puukaupunki on kaunis ja polkuja seuraamalla löytää näköalakalliolle ja sieltä läheiselle uimarannalle sekä kuuluisaan Sandhamnin mäntymetsikköön. Kannattaa ottaa sataman infosta kartta Sandhamnista mukaan.

Yksi saaren rauhallisista idylleistä kahviloista
Yksi saaren rauhallisista, idyllisistä kahviloista

Menoa ja meininkiä. Kuva J.A.

Mäntymetsikössä kulkee merkittyjä vaellusreittejä, jotka johdattavat saaren toiselle puolelle. Niitä oli mukava kävellä helteisenä kesäpäivänä. Kiersimme saaren toiselle rannalle, jossa näimme leijalautailijoita merellä. Jäimme seuraamaan ja kuvaamaan heidän mielenkiintoisen näköistä touhuilua. Olimme ostaneet mansikoita kaupasta ja söimme niitä evääksi hiekkarannalla istuen.

Leijalautailua. Kuva J.A.

Sandhamn on Ruotsissa

Lopulta jatkoimme saaren polkuja kierrellen takaisin pääsatamaan. Kävimme Sandhamnin hotellin terassilla juomassa virvokkeita ja kipusimme vielä hotellin ravintolaan yläkertaan istuskelemaan. Illan ”vikellykset” olivat alkamassa ja väkeä enenevässä määrin sataman terasseilla.

Hotellin ravintolasta

Lopulta lähdimme takaisin Lökholmenin satamaan valmistamaan ruokaa ja vetäytymään levolle paattiimme.

Sandhamnista lyhyesti:

• vilkas satama, näyt ja näet venekansaa, meininkiä ja ihmisiä, juhlia ja tapahtumia
  • Lökholmen Sandhamnin vieressä rauhallinen yöpymissatama
  • löytyy rauhaa, kun lähdet vaeltamaan polkuja mäntymetsikössä
  • useita uimarantoja saaren eri rannoilla
  • kaunis puukaupunginosa vilkkaan sataman kupeessa
  • kesä jatkuu lämpimänä elokuussakin
  • lähellä runsaasti luonnonsatamia, saavu ajoissa, jos haluat saada laituripaikan
  • saaressa ei ole pankkiautomaattia, kortti käy maksuvälineenä